Kurssin 6 sisältö
Aina uudelleen meidän on kysyttävä itseltämme:
kuka sinä olet, tällä kalliolla.
Muut kertovat meille, miltä näytämme. Keitä olemme,
se meidän on tiedettävä itse. Lassi Nummi
- Kirjoitustehtävä: Pohtikaa, mikä tekee teistä suomalaisia, eurooppalaisia ja maailmakansalaisia, entä hankolaisia ja oman perheenne ja sukunne jäseniä. Kirjoita pohtiva tai argumentoiva teksti (väh. 300 sanaa). Rajaa aiheesi. Etsi näkökulma, josta tarkastelet aihetta. Otsikoi esim. Olenko minä eurooppalainen vai maailmankansalainen?, Onko suomalaisuus muuttunut?, Kuka kelpaa suomalaiseksi?, Olenko minä suomalainen?, Kotiseuturakkautta, Vahva sukuni,… Voit valita tekstilajiksesi myös vaativammin kolumnin tai pakinan. (arvostelu välttävä - tyydyttävä - hyvä - hyvinhyvä)
- Kotimainen kirjallisuus
Ruotsin vallan ajan kirjallisuus (s. 14-16 t. a,1-5)
Suullinen kansanperinne (s.19 t. 1)
2. Kansallisromantiikka (s. 20-22 t. 1, 4 ja 5)
3. Kalevala (s. 23 t. 1, s. 24 t. 1, 2 ja 4)
4. Aleksis Kivi ja Seitsemän veljestä (s. 32-36 t. 3, 4 ja 5)
5. Kohti modernia yhteiskuntaa
a) Realismi (s. 37-41 t. 1 s. 38 Työmiehen vaimo + tehtävät)
b) Symbolismi: Eino Leino ja L. Onerva (s. 47 t. 2)
c) Suomen taiteen kultakausi = kansallinen uusromantiikka (s. 48-51 t. 1 referoikaa
luokalle, t. 2)
6. Vapauden estetiikka, Tulenkantajat (s. 52-54 t. 2 ja 3, esitelkää Olavi Paavolainen ja
Edith Södergran)
7. Sota Suomen kirjallisuudessa (s. 55 t. 1 ja 2c)
8. 1950-luvun kirjallisuus (58-)
9. Radikaali 1960 - 1970-luku (s. 60-)
10. Moninaisuuden karnevaali (s. 64-)
11. Suomalainen krjallisuus 2000-luvulla (s. 67-)
---> 1-2 tekstitaitotehtävää tunnilla tai kotona(arvostelu 0 - 6)
---> koe (arvostelu 4 - 10)
- Luettavaksi 1 - 2 kotimaista klassikkoromaania. Valitse parin kanssa sama kirja/ samat kirjat. Pohtikaa lukiessanne varsinkin teosten antamaa kuvaa miehistä ja naisista, yhteiskunnasta ja luontosuhteesta. Luetusta tulee oppitunnilla tehtävä kirjoitustehtävä. Tuottakaa luokalle esitys, jossa on kirjailijaesittely (kuva, elämää, tuotantoa ja sen teemoja) ja dramatisoitu katkelma romaanista (eläytykää henkilöiden rooliin: murre, slangi, aikaan sopiva pukeutuminen ym.). Esityksen alussa hahmot voivat minä-muodossa kertoa itsestään ja ajasta ja ongelmista, joista teos kertoo. Esityksenne pitää osoittaa, että ymmärrätte lukemanne ja sen merkityksen suomalaisessa kirjallisuudessa. Käyttäkää tiedonlähteenä myös kirjallisuushistorioita (kirjailijan ja teoksen merkitys).
- Kielenhuoltoa
- Kielitietoa paritöinä (Särmä s.254-287 + harjoituskirja) ---> esitys luokalle (arvostelu: tyydyttävä - hyvä - hyvinhyvä) ---> koe. Sopikaa open kanssa, mitkä tehtävät valitsette.
1. Kieli ja ajattelu (s. 71-76)
2. Maailman kielet (s. 77-78)
3. Suomi ja sukukielet (s. 79-82)
4. Kielet Suomessa ( s. 83-86)
5. Kieli ja murre (s. 87-89)
- Koeviikolla kaksi tekstitaitovastausta (aiheena suomalainen kirjallisuus)
Kurssin aikataulun löydät täältä
Lukuvinkkejä löydät täältä!